Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Wielka sprawa - nasze prawa


Wydarzenie dodał(a) Agata Pusz
ponad 7 lat temu, wyświetleń 1480


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 3 - 4-letnich

Opracowała: Agata Pusz

 

Temat: Wielka sprawa - nasze prawa.
 

Cele ogólne:

-zapoznanie z wybranymi prawami dziecka,

-uwrażliwienie na prawa swoje i innych,

-tworzenie miłej atmosfery w grupie, rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, komunikowania się.

 

Cele szczegółowe, dziecko:

-wymieni kilka praw dziecka,

-dostrzega potrzeby innych,

-potrafi odczytać symbole,

-wypowiada się na określony temat,

-koloruje obrazek przedstawiający wybrane prawo dziecka,

-porusza się w rytmie muzyki,

-bawi się wesoło z rówieśnikami,

-właściwie współpracuje w grupie.

 

Metody pracy: czynna, słowna, oglądowa

Formy pracy: indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne:

Teatrzyk, pacynki: król, czarodziej, Piotruś, ilustracja zamku, korona króla, „chmurki”- kartoniki określające wybrane prawo dziecka (do zabawy, do miłości, do radości, do nauki), papierowe koło (główka słoneczka) i prostokąty (promyki), CD-piosenka „Jedzie pociąg”, kredki, obrazki do kolorowania, postaci dzieci (dziewczynka i chłopiec) narysowane na dużym arkuszu szarego papieru.

 

Przebieg zajęcia:

1.Zabawa integracyjna „Do kółeczka zapraszamy”.

Do kółeczka zapraszamy, już zabawę zaczynamy.

W górę skaczmy hopsasa! I na boki-la, la, la.

I kolegom ręce damy, teraz mocno się trzymamy,

w górę ręce-tralala! Tańczmy w kole ty i ja.

Do środeczka podreptamy, ze wszystkimi się witamy.

 

2.Teatrzyk o prawach dziecka „Jak Piotruś zaprzyjaźnił się z królem".

Występują: król, czarodziej, Piotruś.

Czarodziej

Był sobie król, który władał wielkim królestwem. Dobrze się mieli jego poddani mieli co jeść, gdzie mieszkać, mogli zawsze zwrócić się do króla z problemem, a król zawsze ich wysłuchał. Dlatego król cieszył się szacunkiem. Pewnego razu .....ale popatrzcie i posłuchajcie sami.
 

Piotruś

Jaki piękny dziś dzień szkoda, że nie mam się z kim bawić, a w dodatku jestem taki głodny i  chce mi się pić, ale zaraz tam w oddali widzę zamek, pójdę tam i zapytam, czy ktoś nie zechciałby się pobawić ze mną. I czy nie dostanę czegoś do jedzenia i picia.

Król -Kto tam?

Piotruś -To ja, Piotruś.

Król -Czego tu szukasz, chłopcze?

Piotruś -Chciałbym się z kimś pobawić a nie mam z kim, poza tym jestem głodny i chce mi się pić.

Król -To dlaczego przychodzisz do zamku?

Piotruś -Bo po drodze nikt nie chciał się ze mną bawić, nikt nie dał mi jeść i pić.

Król -I myślisz, że tu wszystko dostaniesz?

Piotruś -Tak, przecież jesteś dobrym królem.

Król -Co, ja? Nie bawię się z dziećmi, dzieci są głupie i nic nie rozumieją. I nie dam ci jedzenia.

Piotruś -Ale ja nie jestem głupi, może jestem mały i niewiele jeszcze wiem, ale na pewno nie jestem głupi.

Król -Jesteś i już, poza tym jesteś biedny i masz krzywy nos.

-„Może i mam krzywy nos i jestem biedny, ale za to potrafię się bawić z każdym i z biednym i z bogatym i z tym który ma krzywy nos, a król nie, to co to za król, który akceptuje tylko dorosłych, bogatych i pięknych. Idę szukać dalej .”

Król i Czarodziej
Czarodziej -Co to za chłopiec odchodzi z naszego zamku ze smutkiem?

Król -To tylko dziecko, nie trzeba się przejmować dziećmi.

Czarodziej -Ależ królu, co ty mówisz, przecież jesteś królem nie tylko dorosłych, ale i dzieci.
 

Król -Też coś, dziećmi niech się zajmą rodzice, nie ja.

Czarodziej -A co z tymi dziećmi, które nie mają rodziców i nie ma się kto nimi zająć?

Król -Hm, to prawda. Nie, nic mnie to nie obchodzi. Nie, nie, nie.

Czarodziej -Jesteś królem, a nie wiesz, że dzieci mają swoje prawa m. in. prawo do opiekuna i rodziny.

Król- Taaak? A skąd o tym wiesz?
 

Czarodziej -Jest takie prawo, które ustala jakie dzieci mają prawa.
 

Król -Czy znasz te prawa?

Czarodziej –Tak, znam i zaraz ci je przedstawię.

Dzieci mają prawo do: miłości, radości, opieki, zabawy, nauki, tajemnicy.

Król –Piotrusiu, Piotrusiu...

Piotruś - „Co się stało, że król mnie woła i nawet pamięta moje imię, chociaż taki był dla mnie niedobry?”

Piotruś –Królu, co się stało, dlaczego mnie wołasz?

Król -Piotrusiu, ja już wszystko wiem. Jako dorosły powinienem się tobą zająć i zaopiekować a nie wyrzucać cię z zamku.

Piotruś -A kto ci o tym powiedział?

Król -Mój czarodziej.

Piotruś -Czy on cię zaczarował?

Król –Nie, tylko wszystko wytłumaczył i przeczytał prawa jakie należą się tobie i wszystkim dzieciom.

Piotruś-Och dziękuję ci królu, że zrozumiałeś, iż dzieci też mają prawa, nawet nie wiesz, ile dzieci cierpi z tego powodu, że ich prawa są lekceważone, nie mają domu, jedzenia warunków do nauki, zabawy, do tajemnicy, radości a czasem nawet dorośli zabraniają nam płakać bo mówią, że jesteśmy za duzi na łzy a przecież dziecko to dziecko i już.

Król -Masz rację. Od tej pory będę dobrym królem nie tylko dla ludzi dorosłych, ale i dla dzieci i każę wszystkim przestrzegać waszych dziecięcych praw.
 

Rozmowa na temat treści.
 

3.Zaproszenie dzieci do zabawy: ,,Król kocha wszystkie dzieci i chce zaprosić je do wspólnej  zabawy”.

Król:

Zapraszam dzieci, które lubią się bawić.

Dzieci:

Królu, jak mamy do ciebie przyjść?

Król:

np. jak kotki, jak zajączki, jak motylki, jak ptaszki…

Dzieci:

Witają się z królem i odchodzą na miejsce.

 

4.Podróż do Krainy Praw Dziecka  (z podkładem muzycznym „Jedzie pociąg z daleka”).

Zapoznanie dzieci z ich podstawowymi prawami. Rozmowa na temat ilustracji (ilustracje znajdują się w dowolnych miejscach w sali) przedstawiających prawa dziecka. Dzieci próbują odgadnąć dane prawo odczytując symbol zasłaniający ilustrację.

Prawo do zabawy (zabawka).
Prawo do miłości (serduszko).
Prawo do radości (uśmiechnięta buzia).
Prawo do nauki (książka).
 

5.Zabawa ruchowa „Jakie jest słoneczko?”.

Dzieci otrzymują prostokąty (promyczki), a nauczycielka trzyma koło (główkę słoneczka). Nauczycielka objaśnia dzieciom, że słoneczko nie ma narysowanej buzi, bo nie wie jak będą bawiły się dzieci, jeżeli zgodnie to będzie uśmiechnięte, a jak nie to będzie smutne. Dzieci swobodnie biegają po sali, a na przerwę w muzyce naśladują różne czynności np.(stoją na jednej nodze, podskakują, kładą się na plecach itp.). Następnie układają jedno wielkie słonko z koła i prostokątów i rysują na nim buzię.

 

6.Zabawa: „Tak lub nie” (przypomnienie dzieciom, że oprócz praw dzieci mają też obowiązki). Nauczycielka zadaje pytania a dzieci odpowiadają „tak” lub „nie”.
 

Czy w naszym przedszkolu chłopcy i dziewczynki mają takie same prawa?

Czy można przeszkadzać koledze w zabawie?

Czy każdy może bawić się z kim chce?

Czy każdy może rysować, kolorować, malować?

Czy koledze można zabrać zabawkę, którą się bawi?


7. „Mamy swoje prawa”- podsumowanie zajęć.

Dzieci kolorują dowolne obrazki przedstawiające wybrane prawo dziecka. Następnie przyklejają je na dużym arkuszu szarego papieru z napisem „Mamy swoje prawa” na którym narysowane są uśmiechnięte dzieci: dziewczynka i chłopiec.


Zobacz wszystkie wpisy
od Agata Pusz



Wyślij wiadomość
do Agata Pusz

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Agata Pusz

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się