Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

POTENCJAŁ MAŁYCH SKRZATÓW ODKRYWANY W PRZEDSZKOLNYM OGRODZIE


Wpis dodał(a) Anna Kluska
ponad 3 lat temu, wyświetleń 427


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Miniony rok szkolny był w przedszkolu wyjątkowy ze względu na sytuację epidemiczną. Wydawało się początkowo, że spowoduje ona ograniczenia w realizacji podstawy programowej.

Szybko okazało się, że  wystarczy tylko odkryć potencjał tego, co było nam  bliskie i dostępne. Wyszliśmy do przedszkolnego ogrodu, by w nim znaleźć to , czego wcześniej szukaliśmy na zewnątrz. 3 latki z grupy Skrzaty Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie spędziły w nim wspaniały czas i poznały potencjał każdego zakątka.

Naturalne jest, że dzieci już od najmłodszych lat lubią przebywać w otoczeniu przyrody. Chętnie bawi się na powietrzu, a świat przyrody jest dla nich czymś bardzo bliskim, to w nim czują się dobrze i bezpiecznie. To właśnie tam śpiewają ptaki, spotkać można drobne zwierzęta, obserwować zmieniającą się przyrodę, posłuchać wiatru  szumiącego w koronach drzew.

Mając na uwadze rozwój fizyczny, zabawa i ruch na powietrzu niewątpliwie przyczyniają się do zdrowia dziecka. Pod wpływem przyrody dziecko staje się silniejsze i odporniejsze na wiele chorób, to przyroda wraca mu utracony apetyt, pogłębia jego sen, a także wzmacnia system nerwowy i pobudza aktywność całego organizmu.

Dzięki  zabawom i grą ruchowym podnosi się wydolność wielu układów i narządów, zwłaszcza układu ruchowego i mięśniowego, krążenia, oddychania, przemiany materii, a także rozwijają się wszystkie cechy motoryki: siła, szybkość, zręczność, wytrzymałość oraz umiejętności ruchowe, niezbędne w toku codziennej działalności człowieka.

Dla rozwoju poznawczego dziecka to właśnie przyroda jest nieocenionym wychowawcą i nauczycielem. Dziecko codziennie styka się ze światem natury, który umożliwia mu dostrzeganie piękna, zaciekawia swoimi wytworami, wywołuje pasję poznawczą i badawczą. Dzięki obserwacji i doświadczaniu różnorodnych zjawisk, kształci się uwaga dziecka, jego spostrzegawczość, pamięć wzrokowa, sprawność myślenia i mowy.

Środowisko przyrodnicze, prezentujące ogromne bogactwo przedmiotów i zjawisk, kształtów i barw, znajduje odzwierciedlenie m. in. w wytworach plastycznych, za pomocą których dzieci wyrażają własne przeżycia, pomysły, doświadczenia. Dziecko, pod wpływem przyrody, nie tylko uczy się wyrażania swoich myśli, ale również kształci wyobraźnię, ćwiczy mowę.

Aktywne obcowanie z przyrodą pełni ważną rolę w kształtowaniu elementarnych pojęć dziecka o świecie. Przyczynia się do rozwoju ciekawości, jak również dostrzegania zależności między faktami, a ich przyczynami. Dziecko potrafi dostrzec charakterystyczne cechy różnych przedmiotów i zjawisk, rozumie zmienność tych cech pod wpływem warunków zewnętrznych (zjawiska atmosferyczne, pory roku, pory dnia), odkrywa też zmienne właściwości materiałów przyrodniczych.

Wiedza, do której dzieci dochodzą samodzielnie, jest  najbardziej trwała, dlatego tak ważne jest  zapewnianie dzieciom aktywnego udziału w poznawaniu środowiska.

Przedszkole to czas, w którym kształtuje się osobowość, poczucie obowiązku, pracowitość, sprawiedliwość społeczna. Dziecko zwraca uwagę na uczucia i potrzeby innych, zaczyna rozumieć wartości norm moralnych, dlatego też obcowanie z przyrodą w sposób czynny, przez prace hodowlane i zabawę, ma znaczenie dla rozwoju społeczno – moralnego. Prace hodowlane uczą odpowiedzialności, obowiązkowości, umiejętności współdziałania w zespole, planowania zadań i podziału wykonywanych czynności pomiędzy członków grupy. Dzieci, poznając przyrodę, nie tylko wyzbywają się przesądów i uprzedzeń do niektórych zwierząt, ale dodatkowo dowiadują się o pozytywnym znaczeniu zwierząt dla środowiska. Zabawy związane z przyrodą dają dziecku okazję do rozwijania jego zainteresowań.

Dziecko przyjmując i wypełniając obowiązki w grupie, kształtuje wytrwałość, satysfakcję, poczucie kompetencji i  pewność siebie.

Kontakt z naturą wpływa również na rozwój emocjonalny dziecka. Przyroda stanowi okazję do przeżywania pozytywnych emocji, daje zadowolenie.

Obcując z przyrodą dziecko rozwija w sobie wrażliwość artystyczną, dostrzega piękno otaczającego świata.

Już od najmłodszych lat  poprzez obcowanie z przyrodą, dziecko nabywa przekonania, że będąc częścią przyrody a obowiązek  odpowiedzialności  za nią.

Przestrzeń poza salą przedszkolną dała maluchom  swobodę, umożliwiała ruch i wywoływała pozytywne emocje nawet u tych dzieci, którym ciężko było się rozstać z najbliższymi.

Sytuacje edukacyjne na tle zmieniającego się wraz z porą roku terenu aktywizowała i angażowała dzieci, pobudzała do rozwiązywania problemów, a ty samym wzbogacała wiedzę i rozwijała umiejętności. Wzajemna pomoc, wsparcie kolegów w razie problemów, korzystanie z wiedzy innych była ogromną szansą na rozwijanie relacji i integrację grupy

3 latków.

Pomimo, że nie wychodziliśmy poza przedszkole to dzięki  miasteczku ruchu drogowego uczyliśmy się zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym, poznaliśmy obrazkowy Kodeks korzystania z ogrodu przedszkolnego.

Częste wyjścia poza salę szybko przyniosły efekty w zakresie rozwoju  czynności samoobsługowych. Dzieci korzystając z instrukcji obrazkowej pamiętały o wszystkich częściach garderoby, o kolejności zakładania ich,  zwracały uwagę na dobieranie ubrań do pogody.

Czas w ogrodzie umożliwiał pozostawienie dzieciom swobody w wyborze formy spędzania czasu wolnego, konsekwentne uczenie dzieci odpowiedzialności za swoje zachowanie, rozwijało inicjatywę i samodzielność dzieci  w działaniu i w myśleniu, poszukiwaniu  najlepszych dla siebie form zabawy i spędzania czasu wolnego. Poprzez zabawę w parach i zespołach dzieci mogły czerpać z doświadczeń rówieśników.

W przedszkolnym ogrodzie Skrzaty uczestniczyły w zabawach ruchowych, maratonach i grach terenowych. Podejmowały działania plastyczne i konstrukcyjne. Muzykowały, śpiewały i tańczyły. Rozwijały mowę podczas zabaw logopedycznych. Uczyły się  języka angielskiego. Spotykały z gośćmi. Wykonywały doświadczenia i eksperymenty. Dbały o otoczenie i podejmowały działania proekologiczne. Uprawiały ogródek, biwakowały  i odpoczywały.

 

Organizacja zabaw i zajęć w otoczeniu przyrody, poza salą  przedszkolną doskonale wpisuje się w założenia planu daltońskiego, w oparciu o który pracuje nasze przedszkole.

 

Z grupy rozbieganych, szlochających , zajętych sobą maluszków rozwinęły się poszukujące nowych bodźców, ciekawe świata, silnie identyfikujące się ze swoją przedszkolną grupą 4 latki. Śmiało można stwierdzić, że ogromne znaczenie miało dla maluchów ich aktywizowanie poprzez  doświadczanie, eksperymentowanie, eksplorowanie otoczenia. Szybko zauważyłyśmy poprawę kompetencji językowych,  koncentracji na wykonaniu zadania, wytrwałości w pokonywaniu problemów, bez ciągłego oczekiwania pomocy.

Ten specyficzny rok pracy pozwolił wzbogacić i odświeżyć nauczycielski warsztat i odkryć nowe możliwości.


Zobacz wszystkie wpisy
od Anna Kluska



Wyślij wiadomość
do Anna Kluska

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Anna Kluska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!